• Blogger templates

      .

      الخميس، 3 مارس 2011

      احذر من هؤلاء!!


      امبارح كان ورايا مشوار المهم ركبت الميكروباص عشان يوصلني محطة المترو عشان كنت مكسل امشي وبعدين السواق وهو ماشي شاف سواق ماشي غلط فقال كل واحد دلوقتي ماشي بمزاجه هو قال كدة وراح شاب قاعد جنبي اتكلم بس كلام غلط ودار بينا حوار كالتالي
      الشاب: اه يا اسطي ماهي دي الحرية اللي هما عايزينها
      انا: (ساكت)
      الشاب: كل واحد دلوقتي عايز يمشي بمزاجه
      انا: (ساكت)
      الشاب: فين بقي بتوع التحرير يجوا يشوفوا البلد اللي خربوها
      انا: لا اهدي بقي كدة بلد ايه اللي خربت ومين اللي خربها؟
      الشاب: الشباب بتوع المظاهرات
      انا: يراجل؟ شباب التحرير هما اللي خربوا البلد علي اساس ان شباب التحرير هما اللي سرقوا 70مليار وهما اللي نهبوا البلد وهما اللي افسدوا فيها وهما اللي غلوا الحديد والاسمنت وهما اللي غلوا الاسعار وهما اللي دخلوا مواد مسرطنة وهما اللي صدروا الغاز الي اللي متتسماش وهما اللي خرجوا المساجين وأجروا البلطجية وقالو للشرطة ونبي متنزليش تاني وانسحبي من الشوارع
      قام مغير الموضوع ومرضتش اضغط عليه عشان يجاوب علي سؤالي قبل ما يغير الموضع
      الشاب: اه ماهي الحكومة هي اللي عايزة كدة وهي اللي مش راضية ترجع الا لما الشعب يبوس ايديها عشان ترجع
      انا: طيب اديد شفت اهو يعني انت عايز الشطرة ترجع تاني ومايبقاش لينا كرامة فى البلد
      الشاب: احنا اساسا شعب فوضوي لازم يضرب عشان يمشي ويشتغل
      انا: ماهو ده اللي قعدوا يعلموه لينا طول حياتنا واحنا لو شعب فوضوي كان الزعماء والشعوب الاجنبية تشيد بثورة المصريين واحنا لو شعب فوضوي كنا نظفنا مكانا فى التحرير ونخلي شبكة زي ال C.N.N تقول اول مرة نشوف شعب ينظف مكان ثورته وبعدين انت كان
      قام مغير الموضوع تاني
      الشاب: ماهو الشباب عايزين ايه دلوقتي غير انهم يقعدوا في بيوتهم واهاليهم بصرفوا عليهم
      انا: يعني شباب مصر عايزين يقعدوا فى بيوتهم اومال هما ليه اساسا عملوا الثورة مش عشان يلاقوا شغل فى مكان محترم وبعدين انت كان عجبك حالك فى النظام القديم لما متعرفش تلاقي شغل و لما تخش قسم تتهان جوة والظابط يضربك على قفاك و يخش بيتك بفتشه ولا تقدر تقوله 1/3 الثلاثة كام
      الشاب: ما انا اخويا مات جوة القسم بس هو كان مريض واللي كان بيعملنا الاجرائات هما الظباط
      انا: وانت ايش عرفك ان هو مات من مرضه وبعدين ماهو واجب عليهم هما اللي يعملوا الاجرائات اولاً عشان ده واجب عليهم لانه مات عندهم ثانياً عشان مايجبوش لنفسهم مصيبة
      ونزل معايا مكان ما انا نزلت وكملنا الحوار
      الشاب: اشمعنا الثورة دي محصلتش الا دلوقتي ليه محصلتش ايام ازمة الغاز وازمة الطاطم ...الخ هي حلصت دلوقتي عشان بنقلد تونس
      حاولت ابسطهاله شوية ومتكلمش كلام كبير
      انا: وهي الناس كانت ساكتة يعني ايامها!! وبعدين احنا لما لاقينا الثورة نجحت فى تونس وجابت نتيجة عملناها عشان زهقنا  واحنا اساسا احق دولة عربية تعمل الثورة دي لاننا افقر دولة واكثر دولة الناس فيها بتتهان
      وفي الاخر بس قبل ما امشي احب اقولك بلاش تسمع كلام الناس اللي مش فاهمة الناس اللي اتضحك عليها ومتبقاش نظرتك تشاؤمية كدة بكرة تشكرنا على الثورة اللي احنا قومنا بيها دي وتندم علي الكلام اللي انت بتقوله دلوقتي
      الشاب:: انا نظرتي مش تشاؤمية بس هي دي الحقي...ق
      انا: لا لا لا لا متقولش ان دي الحقيقة متظلمناش وتظلم الشهداء اللي ضحوا بحياتهم عشان مصر تبقي حرة

      ايه رأيكم فى الحوار اللي حصل ده ايه رأيكم فى عينة من الناس اللي مخدوعة فى شباب التحرير الناس دي اللي بتتهمنا ان احنا اللي وقفنا البلد واحنا اللي خربناها عشان كدة احذر من الناس دول او اتبع المثل اللي بيقول:
      انصح صاحبك من الصبح للظهر وان مقبلش سيبه يغرق بقية النهار

      0 التعليقات:

      إرسال تعليق

      حرية النقد والرد متاحة لجميع الزوار بشرط أن لا يكون الرد خارج نطاق الموضوع وأن يكون خال من الكلمات البذيئة

      اشترك في القائمة البريدية

      لا تنسى تأكيد الأشتراك من الرسالة التي ستصلك